Recensies

Advocaat past dienstverlening aan na recensies

Na twee jaar onderzoek en het verzamelen van recensies over advocaten blijkt nog steeds te vaak dat sommige advocaten liever aan hun eigen portemonnee denken dan aan de belangen van hun cliënten.

Belangen cliënten

Het is voor het eerst dat advocaten en advocatenkantoren de mogelijkheid krijgen hiermee af te rekenen door zich openlijk te laten beoordelen door hun cliënten.

Veel advocaten plaatsen zelf beoordelingen op hun website. Gebleken is dat deze waarderingen geen geen enkele meerwaarde hebben voor cliënten omdat ze niet geverifieerd zijn. Het is simpelweg niet altijd duidelijk van wie de reviews afkomstig zijn en welke advocaat nu echt zijn vak verstaat én kwaliteit biedt voor het gevraagde tarief.

Nederlandse advocaten en Nederlandse advocatenkantoren over de wereld die zijn aangesloten bij LegalSpot laten zich vanaf nu publiekelijk beoordelen om het verschil te kunnen maken met andere advocaten.

Hierdoor is het voor zakelijke en particuliere cliënten beter mogelijk om online een afspraak te maken met de juiste advocaten in Nederland of het buitenland en hoeven cliënten niet altijd meer naar een advocatenkantoor toe om geadviseerd te worden. Online scheiden is hier een mooi voorbeeld van.

Meten is weten

Sinds het begin van 2014 wordt al onderzocht welke advocaten en advocatenkantoren goed scoren en welke minder. Middels een algoritme wordt bepaald wat de totale score van een advocaat of advocatenkantoor is.

Scoort een advocaat minder, dan wordt door specialisten van LegalSpot gecontroleerd of de dienstverlening en systemen binnen het kantoor kunnen worden geoptimaliseerd.

Aan het eind van elk jaar wordt bepaald of cliënten dat jaar beter af zijn met hun advocaat dan in het jaar ervoor.

Omdat het ongeveer twee jaar duurt voordat met dit kwaliteitssysteem een goed beeld gegeven kan worden van de verbeterde juridische dienstverlening door advocaten kan halverwege 2016 worden aangegeven welke advocaten als beste worden beoordeeld.

Advocaten en LegalSpot zijn ervan overtuigd dat hierdoor op de langere termijn de kwaliteit van de juridische dienstverlening zal toenemen.

Leer van anderen

Ondertussen hebben vele advocaten en andere juridische en fiscaal professionals zich aangesloten. Hiermee tonen zij aan dat ze open staan voor beoordelingen door cliënten. Er lijkt hierdoor spontaan een kwaliteitskeurmerk te ontstaan, omdat aangesloten advocaten aan cliënten kunnen laten zien dat iedereen hen kan beoordelen.

Overigens staan de advocaten niet alleen open voor eerlijke beoordelingen, maar innoveren zij door het delen van artikelen en kennis met elkaar en nieuwe cliënten.

Als blijkt dat een beter presterend advocatenkantoor een andere aanpak hanteert, kunnen andere advocatenkantoren hiervan leren. Zo is een netwerk ontstaan waarbij elke advocaat zich kan aansluiten om samen te te komen tot een eerlijker en beter aanbod van advocaten.