Wanneer krijg je geld terug bij vertraging van je vlucht?
Geld terug bij vertraging vlucht
Je wilt geld terug bij vertraging van je vlucht. Logisch. Tegenwoordig gaan we steeds vaker met het vliegtuig naar onze vakantiebestemming. Vliegen is namelijk voor iedereen aantrekkelijk geworden met lage stuntprijzen. Maar wat nou als jouw vliegtuig vertraging heeft? Wat zijn dan je rechten en welke stappen kun je ondernemen zodat je geld terugkrijgt bij vertraging van je vlucht? In dit artikel bespreken we het. Dit artikel is geschreven volgens Europese wetgeving.
Geschreven door Elise de Graaf
Wanneer krijg je een vergoeding bij vertraging vlucht?
In sommige situaties is een vergoeding bij vertraging van jouw vlucht mogelijk. Je hebt bijvoorbeeld recht op een vergoeding wanneer jouw vliegtuig met een vertraging van 3 uur of meer aankomt op de bestemming. Er mag dan geen sprake zijn van overmacht. Heeft jouw vliegtuig een vertraging van vijf uur of meer? Dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet meer verder te reizen. Je kunt de organisatie aansprakelijk stellen. In de meeste gevallen wordt de reissom volledig terugbetaald en wordt ook jouw terugreis vergoed. Je kan natuurlijk ook zelf onderzoek doen om te kijken of jij recht hebt op eventuele vergoedingen.
Wanneer is sprake van overmacht?
Je hebt geen recht op een vergoeding bij vliegtuigvertraging wanneer sprake is van overmacht. Van overmacht kan sprake zijn bij onaangekondigde stakingen, terrorisme, sneeuw of aswolken van een vulkaan. In dit soort gevallen kun je dus geen aanspraak maken op een schadevergoeding als je vlucht vertraagd is.
Hoe zit het dan bij technische mankementen?
Technische problemen vallen weer niet onder overmacht. Wanneer een vlucht vertraging oploopt door technische problemen, kan je dus aanspraak maken op een vergoeding.
Hoe claim je een schadevergoeding of controleer je het?
Via de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond kun je controleren of je recht hebt op een schadevergoeding. Heb je er recht op, dan kan je een claim indienen. Kom je niet in aanmerking voor een schadevergoeding, dan hoef je niets te betalen voor het achterhalen van de informatie. Ook als je geen lid bent van de Consumentenbond.
Kan je ook zelf een claim indienen bij vertraging van je vlucht?
Je kan ook zelf een claim indienen. Je moet daarvoor zoveel mogelijk informatie verzamelen. Je moet bijvoorbeeld aan de luchtvaartmaatschappij vragen waarom er vertraging was. Ook is informatie zoals hoe je geïnformeerd bent, de duur van de vertraging, een situatiebeschrijving, je vliegtickets en bonnetjes. Wordt jouw claim afgewezen door de vliegmaatschappij, dan kan je bezwaar aantekenen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Waar kan je vluchtinformatie vinden?
Vluchtinformatie kan je altijd vinden op de website van Schiphol. Wanneer je een vlucht boekt, staat ook altijd de vertrektijd erop vermeld. Is je vlucht geannuleerd, dan hoor je daar minimaal veertien dagen voor de vlucht op de hoogte van zijn gesteld. Ben je buiten die veertien dagen om geïnformeerd, dan heb je recht op een vergoeding. Ook tijdens het wijzigen van vluchttijden, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je daarvan binnen de termijn van veertien dagen op de hoogte te stellen. Is dat niet gebeurt, dan heb je recht op een vergoeding. Wel moet je dit aan kunnen tonen, door bijvoorbeeld de originele vertrektijden te tonen.
Door vertraging van de trein je vliegtuig gemist?
Het kan voorkomen dat je vertraging hebt met je trein. Het is daarom altijd aan te raden om een trein eerder te nemen. Mis je de vlucht door de vertraging van de NS, dan draai je zelf op voor deze kosten.
Heb je door stakingen je vlucht gemist?
Vliegmaatschappijen houden natuurlijk nooit van geld teruggeven. Ze zullen dan ook van alles verzinnen om geen geld terug te hoeven geven. Bepaalde maatschappijen hebben in hun voorwaarden staan dat stakingen onder overmacht vallen en dat je daarom niet je geld terug kan krijgen. In de meeste gevallen is het geen overmacht. Stakingen worden van te voren aangekondigd en de maatschappij is er dan van op de hoogte. Ze kunnen het voorkomen. In zo’n geval heb je dus gewoon recht op een vergoeding, een totale vergoeding of een maaltijd. Loopt de vertraging echt hoog op, dan kan je nog eens recht hebben op een hotelaccommodatie.
Wat kan je reisverzekering betekenen?
Bij de meeste reisverzekeringen (annuleringsverzekering) ben je verzekerd wanneer je vlucht niet vertrekt. Ligt het aan jezelf omdat je bijvoorbeeld hebt verslapen, een verkeerde trein hebt gepakt of omdat je in de file hebt gestaan, dan moet je zelf opdraaien voor de kosten. Wil je het op je reisverzekering verhalen, dan is het verstandig om goed de voorwaarden door te lezen.
Mis je de overstap door vertraging van de vlucht?
Heb je bij dezelfde maatschappij een overstap en loopt de eerste vlucht vertraging op waardoor jij het vliegtuig mist? Dan heb je recht op een vergoeding. Je kan je beroepen op de wetgeving en een vergoeding aanvragen.
Dus je kan je geld terugkrijgen na vertraging van je vlucht?
Ja, je kan je geld terug krijgen na vertraging van je vlucht. Wil je jouw geld terugzien na een vertraging van drie uur of meer? Dan is dat mogelijk vanaf €250,-. Jouw vergoeding kan oplopen tot wel €600,-. Compensatie bij instapweigering en annulering is mogelijk vanaf €125,- en kan ook oplopen tot €600,-.
Wat kan de Consumentenbond betekenen bij vertraging van vliegtuig?
De Consumentenbond behartigt de belangen van consumenten. Ze behartigen jouw belangen door te zorgen voor bemiddeling. Ook kun je daar voorbeeldbrieven vinden. Zij kunnen dus ook helpen bij een brief voor jouw schadeclaim. Op de website van de Consumentenbond vindt je ook de mogelijkheid Vlucht Claim Service. Via deze functie kun je kijken of jij in aanmerking komt voor een eventuele vergoeding.
Hoe zit het buiten de EU bij vlucht vertraging?
Buiten de EU gelden andere regels. Als je goed voorbereid op reis wilt gaan is het handig om de voorwaarden door te nemen van deze luchtvaartmaatschappij. Het gaat dus echt om de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij en niet om de voorwaarden van de reisorganisatie waar je de reis hebt geboekt.
In dergelijke situaties kan juridisch advies altijd van pas komen.