Ik denk dat ik hier mijn vraag wel "veilig" kan stellen zonder dat werkgever dit ziet.
Ik werk sinds december 2016 in een schoonheidssalon. Ik ben schoonheidsspecialiste, maar mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit 1 specialisatie die ik doe omdat mijn baas dit niet kan. Ik heb een contract van 1-16 uur.
Ik heb toen een contract van 3 maanden gekregen, deze is in februari verlengd voor nog eens 3 maanden. 31 mei loopt deze af en ik heb niks gehoord van verlenging, dus we gaan er vanuit dat deze nu automatisch weer verlengd wordt (1 maand opzegging is namelijk al verstreken).
Toen ik daar net werkte, zaten wij in 1 werkruimte in een ander bedrijf. Hierdoor waren mijn eigen klanten over de dag heen verspreid, en kwam het vaak voor dat ik van 10 tot 1 werkte en dan weer van 3 tot 8 op dezelfde dag. Echter, die tussenuren mocht ik niet als werkuren opschrijven omdat ik dan niks deed. Maar ik was dan uiteraard wel aanwezig. De baan was net nieuw, dus ik heb daar verder niks van gezegd.
Na 3 maanden raakte ik het een beetje zat, ik zat daar verdorie toch niet voor jan lul.. Toen hebben we gelukkig afgesproken dat ik gewoon doorbetaald word, ik ben immers geen ZZP-er en de uren dat ik op het werk ben moet ik uiteraard gewoon betaald krijgen. Ik ben trouwens in loondienst via een payroll bedrijf, omdat mijn baas dat makkelijker vindt met loonbetaling. Ik moet hierbij ook zelf mijn uren registreren.
Nu is het zo dat wij sinds een paar weken in een nieuw pand zitten, waarbij wij beiden onze eigen werkruimte hebben. Nu is het zo dat ik vaak maar voor 2 uurtjes kom werken, of net als vandaag: van 1 tot 4, daarna staat er niemand, daarna weer van 6 tot 8. Omdat wij nu onze eigen ruimte hebben en ik mijn eigen agenda heb, vindt mijn baas dat ik mijn behandelingen aan 1 stuk door moet plannen. Als dit niet lukt, zijn de tussenuren voor mijn eigen rekening en mag ik die niet als gewerkte uren opschrijven. Maar nogmaals, ik ben geen ZZP-er! Ik ben nog altijd in loondienst, en de agenda blijft zijn verantwoordelijkheid en zijn risico. Dat heb ik iniedergeval van een advocaat gehoord. Daarbij vind ik breekdiensten ook ontzettend vervelend, en probeer ik dus zoveel mogelijk aan 1 stuk door te plannen.
Maar het is logisch dat klanten vaak niet op een door mij gewenst tijdstip kunnen, en er dus een gat in de agenda ontstaat. Of dat er onverhoopt iemand zijn afspraak afzegt, waardoor je wederom een gat hebt. Werkgever wil dus dat ik die uren opschrijf als pauze, terwijl dat geen pauzetijden zijn. Ik bedoel, om 3 uur smiddags ga je niet lunchpauze of avondpauze houden.
Ook heb ik gelezen dat je minimaal voor 3 uur uitbetaald moet worden bij een contract van 16 uur of minder, maar hier zitten nog wat haken en ogen aan. Ik heb bijvoorbeeld wel een rooster, maar deze is pas ongeveer 2 dagen vantevoren echt vast. En dan nog kan er op de dag zelf een klant bijkomen in de agenda. Geen oproepbasis dus, maar ook geen rooster die 3 weken vantevoren bekend is.
Wat zijn mijn rechten hierin? Ik krijg door meerdere dingen steeds meer het gevoel dat ik vooral aan al mijn werknemersolochten moet voldoen, maar hij zijn werkgeversplichten zoveel mogelijk probeert te ontlopen. En ik ben het zat. Ontslag zit er nog eventjes niet in, dus ik vraag mij af wat mijn rechten zijn met name wat betreft het doorbetalen bij "tussenuren".
Sorry voor het lange verhaal, bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor het antwoord!
Geschreven door Vraagenantwoord op
9 May 2017 om 9:51.