Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop en bij afleveren was de order niet compleet. Ik heb getekend voor ontvangst maar bij openen van het pakket bleek de order niet compleet. Dit heb ik gemeld bij de webshop en zij zeggen wel compleet te hebben verstuurd gezien het gewicht van het pakket! Echter is dit niet het geval. Nu starten ze een incassoprocedure op om mij te laten betalen, maar ik moet toch niet betalen voor artikelen die ik niet gekregen heb. Ik heb wel getekend voor ontvangst maar toch niet voor de inhoud, dat zie je pas als je de doos open maakt. Wat zijn mijn rechten?
0
Geschreven door mahan op
9 August 2016 om 13:02.
Antwoorden
lawsome
4 105
De webshop is verantwoordelijk voor het veilig aankomen van een pakket en dus de verzending. Ik vind het lastig om te zeggen hoe dat gaat na het tekenen voor ontvangst. Uit interesse heb ik hierover contact opgenomen met een grote webshop.
Zij geven aan dat ze in dergelijke gevallen zelf een postonderzoek instellen, voortkomend uit hun verantwoordelijkheid voor verzending van het pakket. Dit geldt ook als je hebt getekend voor ontvangst, maar later bleek dat het pakket niet compleet was terwijl het bij hen het juiste gewicht had toen het werd aangeboden aan de bezorger.
Zij pakken dit dus zelf op en regelen dit verder met de post.
De webshop waar jij besteld hebt lijkt niet een dergelijk onderzoek in te willen stellen of akkoord te willen gaan met ontbinding. Daarom kan je altijd nog naar de geschillencommissie. Hun website vind je hier: https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/
0
Geschreven door lawsome op
10 August 2016 om 10:57.
Beantwoorden
De webshop heeft dit onderzoek ook gedaan en daarom verwijzen zij naar het gewicht van het pakket,maar het pakket wordt niet constant gewogen volgens post.nl. Ik kreeg het pakket onvolledig en wil niet betalen voor artikelen die ik niet heb ontvangen. Sta ik in mijn recht?
Ik denk dat uw rechten hierboven goed zijn weergegeven.
Zoals Podop en ik al hebben gezegd, rest u de mogelijkheid om uw klacht in te dienen bij het klachteninstituut voor thuiswinkels of de geschillencommissie (https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/).
De Geschillencommissie Thuiswinkel behandelt klachten van consumenten tegen webwinkels. Het gaat hier om bedrijven die producten op afstand verkopen en aangesloten zijn bij Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De belangrijkste onderwerpen die de commissie behandelt gaan over producten of diensten die in een webwinkel gekocht zijn zoals:
Audiovisuele apparaten
Computers en gerelateerde apparatuur
Huishoudelijke apparaten
Kleding en/of schoenen
Meubelen
Persoonlijke verzorgingsapparaten
U kunt een klacht schriftelijk of digitaal indienen. Klik hier voor het formulier (pdf) dat u schriftelijk kunt indienen.
0
Geschreven door lawsome op
11 August 2016 om 13:56.
Beantwoorden
mahan
Vraagsteller
0 5
0
Geschreven door mahan op
9 August 2016 om 13:02.
Beantwoorden
mahan
Vraagsteller
0 5
Ik heb geprobeerd het artikel te betalen wat ik behouden heb, maar dit bedrag werd automatisch terug gestort omdat het betalingskenmerk niet
overeenkwam met het bedrag. Daarop volgend heb ik contact opgenomen met het bedrijf wat de betalingen regelt voor de webshop, zij vertelde me
dat zij het bedrag niet aan kunnen passen zonder toestemming van de webshop. De webshop zwijgt in alle talen. De incassoprocedure wordt vandaag opgestart. Als er een incasso gestart wordt hoor ik waarschijnlijk niets van de webshop meer.
0
Geschreven door mahan op
11 August 2016 om 9:30.
Beantwoorden
podop
0 2
Je hebt getekend voor ontvangst. Niet voor de inhoud van het pakket. Het risico van het product gaat op het moment van ontvangst over op jou, maar dit heeft betrekking op wanneer het vanaf dan kapot gaat en dus niet over de inhoud van het pakket.
Of je volledig in je recht staat als je helemaal niet betaalt? Nee, want je hebt immers wel een gedeelte goed ontvangen.
Daarom raad ik aan om te betalen voor wat wel is geleverd en dit duidelijk naar hen te communiceren.
Voor wat betreft de discussie over het kwijtgeraakte artikel, zou ik net als lawsome aanraden om de geschillencommissie in te schakelen want daar lijken jullie onderling niet uit te komen.
0
Geschreven door podop op
11 August 2016 om 1:53.
Beantwoorden
podop
0 2
Hoi Mahan. Als een bestelling niet compleet geleverd wordt heet dat in juridische termen dat je een ondeugdelijk product hebt ontvangen. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als benodigde kabels ontbreken of als de tv die je hebt gekocht geen afstandsbediening bevat.
De verkoper moet in zo een geval bewijzen dat je de producten wel in goede staat hebt ontvangen en dat de bestelling volledig is geleverd.
Om aan de webwinkel duidelijk te maken dat je bestelling niet compleet geleverd is, moet je een aangetekende brief sturen. In deze brief zet je duidelijk wat ontbreekt en dat je om nazending vraagt van het ontbrekende deel van de levering. Ook kan je om vervanging vragen.
Het komt voor dat de webwinkel hier alsnog niets van wil weten. Dan raad ik je aan om het product terug te sturen en aan te geven dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden. Dan hoef je het product ook niet te betalen.
Geschreven door podop op
9 August 2016 om 16:25.
Beantwoorden
Ik heb al een mail gestuurd naar de webshop dat ik de koop wil ontbinden, ook hier krijg ik geen enkele reactie op.
Het betreft geen kabel of iets dergelijks. Het gaat over ondergoed wat niet meegeleverd is. Zij verwijzen steeds terug naar het gewicht van het pakket.
De webshop is toch verantwoordelijk voor het verzenden?