Goedemiddag,
Op marktplaats hebben wij ongeveer 3 week geleden een koelvriescombinatie gekocht. De verkoper vertelde dat ze de koelvriescombinatie bjina niet gebruikte en dat er nog garantie op zit.
Voor nog een behoorlijk bedrag hebben wij hem van hun overgenomen.
Na een rust van 24 uur hebben we de koelvriescombinatie aangesloten en werkte hij maar een week later sprong hij in de storing en in de gebruiksaanwijzing staat dat hier voor een monteur moet langskomen.
Vervolgens hebben wij weer contact gehad met de verkoper om het garantiebewijs. Deze hebben we gekregen en vervolgens contact gezocht met de fabrikant. Nu blijkt dat de er alleen nog maar garantie zit op de onderdelen en dat de monteur en werkuren vergoed moeten worden.
De verkoper wil hier verder helemaal niks van weten.
Graag zouden wij willen weten of we nu ook wel rechten hebben omdat dit uiteraard niet voldoet aan onze verwachting. Als we de koelvriescombinatie nu voor een goedkoop bedrag hadden gekocht hadden we eerder verwacht dat er wat mis mee kon zijn.
0
Geschreven door jijke1983 op
23 November 2016 om 13:43.
Antwoorden
ipsedixit
4 44
Heb je garantie op een aankoop via marktplaats? Als het gaat om een aankoop via marktplaats bij een bedrijf, dan heb je recht op een goed product. Ook als de garantieperiode verlopen is. Een goed product is een product dat functioneert als je ervan mag verwachten. Wat je ervan mag verwachten hangt af van het soort product en hoe het aangeprezen is door de verkoper. Bij jou werd gesteld dat het product nauwelijks was gebruikt en nog binnen de garantie viel.
Maar bij marktplaats koopt je eigenlijk altijd van particulieren. Je hebt ook dan gewoon recht op een goed product. Zeker omdat jouw verkoper heeft aangegeven dat het product nauwelijks gebruikt is en nog garantie heeft mag je verwachten dat het product het blijft doen. Echter, je hebt ook een soort onderzoeksplicht. Dit houdt in dat je moet controleren of het product naar behoren functioneert. Heb je gecontroleerd bij de verkoper of het product het nog deed?
Nu het product defect is, zul je de verkoper een brief moeten sturen waarin je aangeeft dat je een werkend product wilt ontvangen. Grote kans dat dat niet gebeurt. Dan zul je jouw geld moeten terugeisen. Dit moet je doen met een juridische brief waarbij je moet aangeven dat je van de aankoop afwilt omdat sprake is van dwaling. Een voorbeeld van een dergelijke juridische brief vind je bij de Consuwijzer.
0
Geschreven door ipsedixit op
23 November 2016 om 14:49.
Beantwoorden