In april heb ik mijn oude auto ingeruild voor een andere gebruikte auto (vanaf nu noem ik deze nieuwe auto) bij een garage/handelaar. Bij het inruilen heb ik niets bijbetaald omdat de waarde van beide auto's ongeveer gelijk leken. Net voor het inruilen ging in mijn oude auto een lampje branden wat ik netjes gemeld heb 'dit risico neem ik voor lief', zei de vriendelijke auto vakman. Vanaf de eerste week in mijn nieuwe auto merkte ik al gebreken. Direct heb ik dit op de mail gezet en niet veel later werd onder garantie de koppeling vervangen. Helaas loste dit het probleem niet op, mijn nieuwe auto bleef klachten houden en ik ben er inmiddels zo'n 5 keer mee terug geweest om onder garantie dingen te laten herstellen. Ik vind het fijn dat dit onder de garantie kon en heb mijn dankbaarheid hiervoor laten merken aan de garage.
In juli is de auto grondig onderzocht omdat het probleem niet opgelost kon worden en bleek het motorblok aan vervanging toe te zijn. Twee weken geleden stopte mijn auto met goed rijden en heb ik de auto daar achter gelaten. De beste man heeft intenties dit goed met mij op te lossen. Hij stelde voor dat ik tijdelijk een andere auto van daar mag rijden en dat zij in de tussentijd zoeken naar een nieuw motorblok of een vervangende soortgelijke auto.
Hier was ik ontzettend blij mee en ik rijd nu tijdelijk een auto die ook tijdelijk op mijn naam staat. Mijn eerdere nieuwe auto is nu ook van mijn naam gehaald.
Nu kreeg ik vandaag telefoon dat er een nieuw motorblok is gevonden en dit geregeld kon worden. Hij neemt veel kosten voor zijn rekening, en vraagt van mij een bijdrage van 2.000 euro voor het nieuwe (wel gebruikte) motorblok waar ik een jaar garantie op heb.
In eerste instantie fijn opgelost. Maar toch zit het me niet lekker dat het me nu maarliefst 2000 euro zal gaan kosten. Ik vind dat ontzettend veel geld. Toen ik de auto inruilde ging ik er vanuit dat de auto in orde was en had ik garantie. Ik heb zojuist teruggebeld en aangegeven dat het voor mij niet als de beste oplossing voelt gezien de hoge kosten. Zijn tegenargument is dat het voor hem wel als een goede oplossing voelt omdat hij al veel voor me gedaan heeft en hier ook nog heel vrijgevig is. Andere garages hadden je in de steek gelaten, zegt hij. En dat begrijp en waardeer ik ook enorm. Ook is zijn tegenargument dat hij 1.400 euro kosten heeft gehad aan mijn oude ingeleverde auto, die hij niet had voorzien. Dit voelt niet helemaal fair gezien ik heb aangegeven dat er een lampje brandde en hij degene is met kennis van auto's.
Kortom: Ik vind het een moeilijke situatie. Hoe los ik dit netjes op? 2.000 euro bijbetalen voelt niet fair, maar omdat hij aan mijn oude auto veel kosten heeft gemaakt kan ik de ruil ook niet terugdraaien. Als ik geld terug wil voor mijn nieuwe auto krijg ik slechts een bedrag van de waarde met het kapotte blok. Dat voelt niet goed, omdat ik garantie had.
Geschreven door maudyrosaline op
27 September 2022 om 16:19.