Hoe werkt garantie bij een tweedehands auto? Of anders gezegd, heb je garantie op een tweedehands auto en wat biedt een garantiepakket als toevoeging?
Als je een auto koopt, dan mag je verwachten dat deze goed is. Je hebt een koopovereenkomst gesloten en op grond van de wet die daarop toeziet moet de verkoper dan een deugdelijk product leveren.
Wat je mag verwachten is afhankelijk van een aantal factoren. Als een auto heel oud is en een paar honderdduizend kilometer heeft gereden, dan mag je er natuurlijk minder van verwachten dan wanneer een auto vijf jaar oud is en maar 55.000 kilometer heeft gereden.
De Consuwijzer geeft aan dat de verwachtingen voor een deugdelijk product bij een tweedehands auto afhankelijk zijn van de volgende factoren:
- het merk
- de prijs
- bouwjaar
- kilometerstand
- onderhoud
- wat de verkoper heeft medegedeeld
- extra garantie van verkoper
Daarnaast heeft de verkoper mededelingsplicht en heb je als koper een bepaalde mate van onderzoeksplicht om te bepalen of koper en verkoper een goede deal sluiten.
Als de auto niet in orde blijkt te zijn, dan is dat een vervelende, maar ook een lastige situatie. Een expert kan dan in opdracht van de geschillencommissie of de rechter oordelen of de auto inderdaad niet in orde is.
Als dit zo blijkt te zijn, dan heb je recht op gratis reparatie of een andere auto. Je kunt niet kiezen, want de verkoper mag bepalen of hij een andere auto aanbiedt of kiest voor reparatie.
Als je de auto verkeerd hebt gebruikt, dan moet je de reparatie zelf betalen en heb je geen recht op vervanging.
In principe hoef je voor een andere auto niet bij te betalen. Als de verkoper dit wel van je vraagt, dan mag je de koopovereenkomst ontbinden en krijg je je geld terug. Heb je langere tijd wel gewoon kunnen doorrijden zonder problemen, dan hoeft de verkoper niet het gehele aankoopbedrag terug te betalen.
Bron: Consuwijzer