Hallo: wie denkt er met me mee?
We kennen ze allemaal wel: commerciële bedrijven die in het schemergebied van het juridische toelaatbare opereren en zich verliezen in te agressieve wervingsmethoden. Als je hier bent ingetuind, wordt je gepiepeld waar je bij staat en moet je dit nog toestaan ook. Vooral dit laatste is van knarsen-tandende onmacht. Ik zou hier heel graag wat tegen willen doen. Ik wil het ze zo moeilijk mogelijk maken, ook als ik uiteindelijk toch moet betalen, tijd is ook voor hen geld nietwaar. Ik denk echter groot, denk ook aan al mijn medeburgers die in dezelfde valkuil trappen en ben daarom een strategie aan het bedenken, om ze zoveel mogelijk te ontmoedigen en deze kennis door te geven als een vorm van burgerguerilla. Kunnen jullie mij helpen met een goede strategie?
?Het gaat om een loterijorganisatie die op een vernuftig sluwe manier klanten werft
De Valkuil:
1. Aanbieding van een gratis lot ter waarde van een paar tientjes, elk moment opzegbaar en geheel vrijblijvend: GEEN ENKELE VERPLICHTING en je mag zelfs direct opzeggen
2. Wel eerst automatische incasso afgeven, waarna het lot eerst van uw rekening wordt afgeboekt ("wij mogen wettelijk geen gratis loten weggeven")
3. Binnen 6 weken wordt dit bedrag weer teruggeboekt.
4. De incassomachtiging moet minimaal 6 weken geactiveerd blijven, anders krijg je de terugboeking niet terug en dus zeg je pas na 6 weken op
5. Opzeggen kan per telefoon, post of online contactformulier en bij geen van allen krijg je van hen een ontvangstbevestiging
6. Verkoopmedewerker drukt je mondeling op het hart dat er in die 6 weken slechts 1 keer wordt afgeboekt en dit wordt teruggeboekt. Wil je daarna door blijven spelen: zeg je niet op.
7. En hier zit de leugen: ondertussen gaat deze loterijorganisatie vrolijk aan de gang met maandelijks afboeken en is er dus wel degelijk een verplichting: je bent meerdere loten aan het betalen voordat je in die 6 weken een keer dat gratis lot teruggeboekt krijgt.
Het gebied is grijs: de loterijorganisatie kan je met blauwe ogen blijven aankijken en zonder knipperen zeggen dat zij geen enkel kwaad in de zin hebben. Daar trap ik niet in: dit is een zeer doordachte wervingsstrategie, waar in de loop der jaren al duizenden mensen klachten over in hebben gediend, zij zijn uitermate goed op de hoogte van de grote onmacht die hun methodes bij veel klanten teweeg brengt. Daarom voel ik mij gevrijwaard om mij dan ook in grijze gebied van het juridisch toelaatbare te begeven en heb het volgende in gedachten:
Optie 1: moeilijk gaan doen (andere opties volgen nog, eerst maar eens deze optie uitwerken)
1. Ik stuur mijn opzegging aangetekend op
2. Ik geef mijn bank de opdracht de automatische incasso volledig (niet gedeeltelijk) te blokkeren en boek tevens alle reeds afgeschreven bedragen terug
3. Vervolgens ga ik achterover zitten en wacht ik een eventuele reactie van de loterijorganisatie af
4. Nu kan de loterijorganisatie een eerste aanmaning sturen (14 dagsbrief) sturen die ik dan binnen 14 dagen moet betalen anders heb ik 40,- incassokosten aan mijn broek en maak ik het de loterijorganisatie financieel interessant.?Om te beginnen heb ik hier een paar vragen over:?- Hoort hier een betalingsherinnering aan vooraf te gaan??- Hierbij lees ik op internet dat de schuldeiser zo nodig zal moeten aantonen dat deze brief is verstuurd en door de debiteur is ontvangen. Klopt dit? En zo ja is dit dan niet een maas in de wet in het voordeel van consumenten bij gevallen als deze? Dit kunnen consumenten toch ontkennen? Als dit klopt wat zou dan het vervolgverloop zijn? Maak je het de tegenpartij hier moeilijker mee?
Wie misschien nog meer opties, om dit soort partijen tegen te werken (ook al ben je de klos)?
Met vriendelijke groet,
Een actievoerende burger
Geschreven door BurgerGuerrilla op
14 March 2017 om 14:10.