Graag vragen wij advies bij het volgende:
Nog geen anderhalf jaar geleden hebben wij een nieuwe auto gekocht, van een officiële dealer. We hebben lang gezocht naar een zeer betrouwbare auto en daar ook enorm hard voor gespaard. Voor de zekerheid hebben we ook nog twee jaar extra garantie bijgekocht.
Echter, tijdens onze vakantie is het mis gegaan. We zijn gestrand met pech in Zuid-Frankrijk. Het was alsof er een flinke hand met knikkers in de motor terecht kwam. Geen enkele aanwijzing vóór die tijd, geen lampjes of wat dan ook. Maar net na het geluid kregen we een melding op de boordcomputer: de auto moest wegens oververhitting direct stilgezet worden op een veilige plek. We kregen amper de kans omdat te doen, daar het vermogen van de auto weg viel. Vanaf dat moment was het gedaan met de vakantiepret. Het gebeurde net na 17 uur op zaterdag en de hulpdienst had het druk. Ik ga niet het hele verhaal vertellen, want dit is niet het meest belangrijke onderdeel van mijn vraag. Kort gezegd er werd met ons gesold en uiteindelijk, toen het echt ver voorbij belachelijk was, ben ik super boos geworden. Ik word nooit boos! Mijn man had het punt al veel eerder bereikt... Daarna werd er nog meer gesold en uiteindelijk hadden wij een leenauto om toch nog een beetje te kunnen genieten van de vakantie.
Thuisgekomen moest deze terug en blijkt onze eigen auto met behoorlijke vertraging aan te gaan komen in Nederland. In de tussentijd hebben wij geen vervangend vervoer. Van de dealer verwachtte ik eigenlijk dat er een tevredenstellende oplossing zou komen. Het contact, tussen ons en de dealer, verliep gedurende de aankoop van de auto immers zeer prettig en bij zo'n nieuwe auto verwacht je niet dat hij zo snel zo'n groot mankement vertoont en als het dan voorkomt dan mag je er van uitgaan dat er eerlijke service geboden wordt. Maar niet dus. In plaats daarvan begon de dealer te schermen met het feit dat wij de onderhoudsbeurt welke de auto heeft gehad, bij een andere erkende garage van het merk was gedaan. Terwijl wij dit specifiek hadden nagevraagd tijdens de aankoop. Wij moeten voor een beurt namelijk ruim 100 kilometer rijden en dat was volgens eigen zeggen de van de dealer niet nodig. We hebben zelfs de naam van de garage/dealer genoemd waar we onze auto wilde laten onderhouden en de dealer kende het bedrijf. Het was geen probleem. En nu ineens wel. Hij begon zelfs te liegen dat wij hebben afgesproken dat wij de eerste drie jaar bij hem de auto zouden onderhouden. Dat is echt zo onwaar! Ik was erbij toen mij man overlegde over de onderhoudsbeurten en daarnaast….erkend garage is erkende garage. Vervolgens begon hij erover dat eerst een diagnose gesteld moet worden, want er moet iets gebeurd zijn. Wij konden hem wel eens verkeerd gebruikt hebben. Een diagnose stellen kan pas wanneer de auto terug is uit Frankrijk. Door de vertraging gaat het nog langer duren en ja er is iets gebeurd….de auto is op een 80 kilometer weg spontaan stuk gegaan. We hebben keurig gereden met de auto, zijn er zelfs overdreven zuinig mee geweest. Dus wij moeten het maar uitzoeken, na een rot vakantie…..zonder auto.
Vrijdag belde de dealer op dat hij voor €25 per dag een vergoeding mag geven voor een huurauto. Daar kan ik nog niet eens een fiets voor huren. Ik kan er nog niet eens een auto voor huren in Mexico! Inmiddels wil de dealer alleen nog communiceren via zijn advocaat. We hebben wel een email gekregen van eenTeam Coordinator Customer Relation Center. Zij stelt: ‘Zodra uw auto bij de dealer is afgeleverd zal z.s.m. worden overgegaan tot het stellen van diagnose en de dealer zal u van de uitkomst op de hoogte stellen”. Is dit het echt, waar wij het mee moeten doen? Ik vind het onverteerbaar.
Hartelijk dank voor het meedenken. Uw kundigheid en advies wordt zeer gewaardeerd.
Geschreven door Rolfje1973 op
19 August 2019 om 18:54.