Hierbij onze situatie
Op 20 februari 2017 hebben wij een Opel Corsa met bouwjaar 23-12-2008 en een kilometerstand van 98.500 gekocht voor een prijs van 4500 euro. Wij wonen zelf in Brunssum en hebben de auto gekocht in Arnhem. Echter, vertoonde de auto sinds de dag van aankoop al gebreken, zonder dat wij dit direct door hadden. Op de avond van de aankoop brandde het motorlampje op het dashboard. Om het gebrek te achterhalen is de auto naar een garage in de buurt gebracht, aangezien de afstand tussen Brunssum en Arnhem een flink stuk is die wij niet met een kapotte auto durfde af te leggen. De garage heeft om het probleem op te lossen de bobine en bougies vervangen, maar na 1 dag functioneerde de auto weer niet. Dit keer knipperde het motorlampje en stopte te auto met rijden. De auto is wederom naar de garage in de buurt gebracht.
Wederom kan het probleem niet direct worden vastgesteld en wordt de auto vanuit de garage naar de buurt naar een garage in Sittard gebracht die gespecialiseerd is in auto´s op LPG. Na een aantal dagen is de conclusie dat het niet aan de LPG installatie in de auto lag en is de auto naar een 3e garage gebracht om het probleem te achterhalen. De auto is gebracht naar een Opel garage in Duitsland (de auto is ingevoerd van uit Duitsland). Omdat er constant een foutmelding gegeven werd, dacht men dat het probleem lag aan de ECU PLUS KABELBOOM. Er is een nieuw ECU apparaat in de auto gebouwd en functioneerde de auto weer. Maar precies zoals in bij de eerdere gevallen, was de auto de dag erna weer kapot. Het probleem lag dus niet aan het ECU apparaat, daarom is het oude ECU-apparaat weer terug geplaatst.
Voor de 3e keer brachten we de auto weer terug naar de garage in de buurt. De auto is meteen weer doorverwezen naar de Opel garage in Duitsland. Na bijna 2 weken heeft de Opel garage na een zorgvuldig onderzoek geconstateerd dat de motor een mechanisch defect heeft en dat de auto daarom niet naar behoren functioneert. Vanaf week 11 staat de auto stil bij de garage en rijdt te auto niet.
In de periode van aankoop tot heden hebben we meerdere malen telefonisch contact opgenomen met de desbetreffende autogarage die ons de auto heeft verkocht. het eerste contact vond plaats op 23 februari, dus 3 dagen na aankoop. Het tweede contact heeft plaats gevonden op 23 maart. in de periode van het eerste en tweede contact zitten een aantal weken. Dit komt omdat de auto vanaf 26 februari voor de 3e keer naar de garage is gebracht en de auto ruim 2 á 3 weken bij de garage heeft gestaan voordat er eindelijk een diagnose is gesteld. Bij elk gesprek valt er bijna niet te praten met de verkoper van de auto. Elke keer schreeuwt hij namelijk door de telefoon dat wij de auto kapot hebben gemaakt en dat hij geen garantie heeft gegeven. Tijdens het gesprek van 23 maart deed de verkoper het bod om 3750 euro voor de auto terug te geven en ons de kosten van de motor af te trekken.
Op 26 maart belde wij om terug te komen op het bod en verder te overleggen. De 1e en 2e poging om een rustig gesprek te voeren liepen niet echt lekker. De verkoper schreeuwde wat en hing de telefoon op. We probeerde nogmaals om contact op te nemen en de verkoper schreeuwde direct dat het bod niet meer geldig was en dat we te laat waren met het terug kopen op het aanbod.
Nu hebben wij de verkoper op 27 maart een brief gestuurd dat de verkoper in gebreken wordt gesteld en dat hij de auto kan komen ophalen om hem gratis te repareren omdat wij van mening zijn dat mij volgens art 7:17 BW in ons recht staan. We hebben hem een termijn van ruim 2 weken gegeven om hier op te reageren. Maar hij is echter niet ingegaan op deze brief. Nu hebben wij 13 april een 2e brief gestuurd over dat wij de koopovereenkomst willen ontbinden.
Nou hebben wij vandaag een antwoord gekregen op onze brief van 13 april. De brief staat vol spelfouten, maar waar het echt om draait, is het volgende:
Zij geven ons nog altijd de schuld en trekken hun handen er van af. Ze schrijven dat wij totaal geen garantie gekocht hebben en dat eerdere reparaties mislukt zijn en dat de auto daarom kapot is gegaan. Ze zeggen niet aansprakelijk te zijn en dat wij in strijd zijn met de zorgvuldigheid in de relatie koper en verkoper, omdat wij de auto naar een gargae in de buurt hebben gebracht voor controle.
Nou is dus onze vraag hoe wij dit het beste kunnen aanpakken? Staan wij in ons recht? Hoeveel kans van slagen zou je ons geven als we naar de rechter zouden gaan?
Ik weet dat het een hele lap tekst is, maar ik hoop dat iemand ons kan helpen en onze vragen kan beantwoorden.
Geschreven door ankethn op
18 April 2017 om 16:22.