Beste IM13, hoe werkt de opzegtermijn bij huur opzeggen in de horeca? Dat is een vraag die regelmatig voorkomt. De opzegtermijn is ook erg lang en dat is precies waar jouw vraag over gaat. We spreken van middenstandsbedrijfsruimtes als het gaat om bedrijfsruimtes die zijn bedoeld voor horeca.
De huurovereenkomst voor middenstandsbedrijfsruimtes bestaat in beginsel uit twee periodes. Deze periodes zijn elk vijf jaar. Na het verstrijken van de eerste vijf jaar is het mogelijk dat partijen een nieuwe huursom overeenkomen.
Zoals gezegd is de opzegtermijn één jaar. Opgaaf van redenen is niet verplicht bij opzegging van de huur. Dat de opzegtermijn 1 jaar is, betekent dat je 1 jaar voor het einde van de huurovereenkomst moet opzeggen. Dit moet je doen via een aangetekende brief of met behulp van een deurwaarder zodat je zeker weet dat de opzegging de verhuurder bereikt. En als daar later discussie over ontstaat kan je aantonen dat je tijdig de huur hebt opgezegd.
Ik zal het uitleggen aan de hand van jouw voorbeeld.
Irma huurt een horecapand vanaf 5 december 2011. Dan kan je de huur per 5 december 2016 opzeggen. Maar let op! Dit betekent dat de opzegging al voor 5 december 2015 moet zijn gedaan. Omdat je niet op tijd hebt opgezegd gaat m.i. automatisch de tweede huurtermijn in van vijf jaar. In jouw geval loopt deze af op 5 december 2021 en moet je dus opzeggen middels een aangetekend brief of via de deurwaarder voor 5 december 2020.
Overigens zijn verhuurders vaak coulant en willen zij ook zekerheid. Als je nu aangeeft dat je wilt verhuizen of dat je wilt opzeggen omdat je bang bent dat je de huur niet meer kunt betalen voor nog eens vijf jaar, zijn veel verhuurders bereid om tot een oplossing te komen. Bijvoorbeeld dat je nog een half jaar van jouw nieuwe termijn betaalt als overbrugging zodat de verhuurder een andere huurder kan vinden.
Hiertoe is de verhuurder overigens niet verplicht.
Geschreven door ipsedixit op
14 September 2016 om 11:31.
Beantwoorden