Al jaren last van herrie vanuit radiatoren (blokverwarming) die wel of niet aanstaan. Soms minder erg, vaak behoorlijk veel last. In 2017 werd mij toegezegd dat het installatiebedrijf van de problemen op de hoogte was en ik moest hun maar bellen. Na een aantal monteurs die geen oplossingen hadden eindelijk in oktober 2017 een medewerker van het installatiebedrijf die een oplossing wist maar er was toestemming nodig van verhuurder. Ik heb om elke stap in het proces om de oplossing voor elkaar te krijgen moeten vragen bij installatiebedrijf en verhuurder en uiteindelijk hoorde of las ik van beide niets meer. Eind november hulp van advocaat ingeroepen. In december werd er besloten dat de oplossing pas na het stookseizoen zou plaatsvinden omdat de blokverwarming helemaal uit moest. Na een winter waarin ik vreselijk wanhopig werd van de constante aanval van herrie werd er eindelijk op 22 mei 2018 begonnen met werkzaamheden die ruim een week zouden duren volgens het installatiebedrijf. Niet. Advocaat heeft aangedrongen op verdere werkzaamheden die uiteindelijk op 16 juli plaatsvonden waardoor de radiatoren weer aangesloten werden aan de blokverwarming. Advocaat heeft in diezelfde maand melding gedaan bij de huurcommissie in verband met jarenlang herrie aan moeten horen. Op 22 september 2018 kwam ik erachter dat de radiatoren absoluut niet goed werkte, ze werden hooguit een beetje lauw. Op 24 september werden de laatste woningen weer aangesloten. Op die dag ook de eerste poging vanuit het installatiebedrijf om weer warmte te kunnen krijgen via de blokverwarming. In de weken erna minstens 10 redenen en bijbehorende oplossingen maar niets hielp. Advocaat op de hoogte gesteld van het feit dat er geen warmte was. Advocaat vond het vervelend en meende dat dit eventueel meegenomen kon worden naar de Huurcommissie, verder niets. Veel geschreven naar verhuurder en installatiebedrijf maar vaker niet dan wel antwoord, telefonisch contact hielp ook niet vaak, zelfs toezeggingen die niet nagekomen werden maar eindelijk vanaf 17 oktober weer normaal warmte mogelijk in de woning. Volgens de warmtewet heeft iedere gebruiker van blokverwarming recht op dagelijks warmte en zo niet dan een vergoeding die leverancier uit zichzelf moet betalen. Om vergoeding gevraagd aan de verhuurder. Dat wil de verhuurder niet betalen. Advies gevraagd bij de Consuwijzer: volgens warmtewet moet er altijd warmte aangeboden worden maar verhuurder heeft zes maanden per jaar voorwaarden aan warmtelevering waardoor niet elke dag warmte mogelijk is. Grote kans dat er niet dagelijks gebruik gemaakt wordt van die mogelijkheid maar die mogelijkheid moet er nu eenmaal zijn wettelijk gezien maar die mogelijkheid is er dus niet in die zes maanden. Dit al vanaf dat de wet in werking is gesteld dus 5 jaar. Volgens Consuwijzer is de geschillencommissie Energie de manier om iets voor elkaar te krijgen. Met een buurvrouw gezamenlijk een aanmelding gedaan bij die geschillencommissie. Nadeel bij deze commissie is dat een leverancier aangesloten moet zijn bij hun anders kan de commissie niets doen. Verhuurder is in dit geval de leverancier, is niet aangesloten bij de commissie en op de vraag of de verhuurder zich bij de commissie wil aansluiten heeft de verhuurder niet gereageerd dus als huurder geen kans op een zitting via die commissie. Geschillencommissie Wonen heeft uiteindelijk wel een zitting ingepland maar mag geen uitspraak doen over de warmte. Wat de reparaties betreft vond de commissie dat de verhuurder goed gehandeld heeft. Buurvrouw en ik hebben gezamenlijk drie klachten ingediend, meer dan 50 keer gebeld, heel veel e-mails gestuurd die niet beantwoord werden, voor niets thuis gezeten omdat er geen monteur kwam, bijna vijf maanden geen warmte mogelijk maar de verhuurder heeft goed gehandeld volgens de geschillencommissie. In januari 2019 adviseert de advocaat het niet aan om naar de rechter te gaan in verband met de warmtewet en zegt nu dat het probleem met de warmte vermoedelijk niet meegenomen kan worden bij een zitting van de huurcommissie omdat de commissie alles al klaar zou hebben voor de zitting over de herrie. Nadat er half januari een rapporteur van de huurcommissie op huisbezoek is geweest, niets meer vernomen van de huurcommissie. Een poging om gezamenlijk een advocaat te vinden die ons wil en kan bijstaan is ook erg lastig. Een advocaat wil buurvrouw bijstaan maar niet “mijn” zaak overnemen, ook niet i.v.m. de toevoeging. Ik krijg steeds meer het idee dat geen enkele mogelijkheid of manier overblijft dus advies maar vooral hulp nodig.
Geschreven door Louise op
23 February 2019 om 12:24.