Hebben mensen in de juridische sector problemen met het bereiken van relevante informatie?
Wij zijn bezig met het onderzoeken of mensen in de juridisch sector problemen hebben met het bereiken van relevante informatie, zoals jurisprudentie en artikelen uit de vakliteratuur. We onderzoeken of wij een oplossing voor deze problemen kunnen ontwikkelen, mogelijk d.m.v. het gebruik van machine learning technieken.
Na enkele interviews hebben wij het probleem in drie subproblemen opgedeeld:
1. Relevante informatie is niet beschikbaar (door bijvoorbeeld een paywall)
2. Relevante informatie is niet vindbaar (door bijvoorbeeld slechte zoekmachines)
3. Interne informatie (documenten) is moeilijk vindbaar
Momenteel zijn wij vier oplossingen aan het testen onder mensen in de juridische sector:
1. Een schrijfhulp die tijdens het schrijven van uw zaak / document suggesties geeft voor vergelijkbare documenten (denk aan jurisprudentie, vakliteratur of interne documenten)
2. Reeds gevonden jurisprudentie uploaden als ‘zoekterm’ om vergelijkbare jurisprudentie te vinden
3. Een service die enkele artikelen uit vakliteratuur beschikbaar maakt tegen een kleine vergoeding per artikel in plaats van een abonnement voor het gehele tijdschrift
4. Inzichten door trendanalyses van uitspraken uit het verleden over bijvoorbeeld de hoogte van boetes / straffen voor vergelijkbare zaken
Graag zouden wij willen weten of U (één van) bovenstaande problemen ervaart en of de aangedragen oplossingen uw problemen verhelpen.
0
Geschreven door Thijs Kranenburg op
11 March 2019 om 9:07.