Vraagstelling hierboven laat iets te wensen over, excuus.
Huurder met eenmanszaak met personeel huurt een kantoorruimte. Contractduur is 3 jaar. De opzegtermijn is 12 maanden voor einde contract. Het contract wordt dus 24 maanden na ingang van de huurovereenkomst, met 24 maanden verlengd.
Situatie:
Huurder huurt kantoor naar tevredenheid. Huurt bij dezelfde verhuurder aanvullend 12 maanden een opslagbox. Betaalt tijdig de rekeningen, bedrijf loopt goed. Rond de 20e maand raak huurder mentaal in crisis. Huurder komt uit gebroken gezin met gewelddadige vader. Is als kind jong uit huis gezet. Sinds kort zelf vader geworden - waardoor historie ineens weer (onverwacht) opspeelt. Zag huurder niet aankomen, was al >15 jaar stabiel, lang in relatie etc. Huurder is er mentaal dusdanig slecht aan toe, dat hij met spoed wordt doorverwezen naar eerst de psycholoog, dan psychotherapeut en later psychiater.
Tijdens deze periode loopt opzegtermijn bedrijfsruimte af - en wordt de huur met 24 maanden verlengd. Huurder is al een tijd niet op kantoor geweest, is niet in staat om te werken, krijgt medicatie tegen suïcidale intrusies. Huurder probeert klanten terloops in te lichten over situatie, maar merkt dat klanten desondanks afhaken en ziet eigen personeel vertrekken. Huurder wilt huur opzeggen, maar is inmiddels +/- twee weken te laat (week 50 ipv 52). Probeert situatie bij verhuurder voor te leggen in hoop dat verhuurder begrip heeft voor situatie, maar verhuurder geeft aan dat contract bindend is. Huurder probeert het nogmaals, maar krijgt nul op rekest, geeft op en probeert vervolgens elke maand de huursom te betalen. Huurder sluit een microkrediet af om o.a. de loonkosten en huur door te kunnen betalen, hopende snel weer in staat te zijn klanten te bedienen. Huurder betaalt huur desondanks door liquiditeitsproblemen veelal te laat en soms met bijkomende kosten vanwege verhogingen opgelegd door verhuurder. Omzet blijft uit, kosten lopen door. Inmiddels springt vriendin elke maand bij om de lasten te dekken.
Inmiddels is het bedrijf van huurder "leeg". Er zit geen activiteit meer in. Sinds bij verhuurder aangeven huur op te willen zeggen, worden diensten binnen het pand aan huurder ontnomen. Waar eerst nog toegang was tot een aparte sectie voor post en pakketten, is de sectie nu afgesloten voor de digitale druppel van huurder. Ook worden pakketten verstuurd richting zakelijk adres, nu door verhuurder teruggestuurd naar het postkantoor, waar het de eerste twee jaar centraal werd ontvangen en opgeslagen. Tot op heden zijn er geen langdurige achterstanden ontstaan. Langste niet-betaalde factuur is 5 weken na ontvangst factuur. Hier werd een boete van 40% van de huursom over berekend. Verhuurder komt sporadisch zonder aankondiging en medeweten van huurder, in kantoor van huurder. Soms om een lamp uit te zetten, soms om aan het slot te sleutelen, wordt als reden gegeven.
Verhuurder geeft aan dat wanneer huurder een nieuwe (onder)huurder vindt voor dezelfde resterende contractduur, huurder van het contract af kan. Huurder vindt binnen het pand een huurder die aangeeft de ruimte te willen huren. De twee units (die van huurder en nieuwe huurder) grenzen aan elkaar, met slechts een glazen scheidingswand ertussen. Nieuwe onderhuurder geeft aan dat dan wel de glazen scheidingswand tijdelijk opgeborgen moet worden, zodat er één kantoor ontstaat. In andere units worden geregeld wanden gezet of verwijderd, echter geeft verhuurder in dezen aan dat de glazen wand niet verwijderd kan worden. Tegen nieuwe onderhuurder geeft verhuurder als reden dat de airco dat niet aankan. Tegen huurder geeft verhuurder aan dat opslag van de platen niet gewenst is. Huurder geeft daarop aan garant te willen staan voor schade aan glas, maar verhuurder accepteert borg-/garantstelling niet.
Van het mentale behandeltraject is uitgebreide documentatie, zoals brief van psycholoog naar de huisarts. Verslag van de psychiater en nu uiteindelijk ook weer een betermelding.
Is de werkwijze van verhuurder naar eer en deugd? Valt er juridisch iets te vinden van de werkwijze van verhuurder? Zijn er voor huurder aanknopingspunten om een einde te maken aan dit slepende traject?
Geschreven door Papese03 op
24 May 2024 om 21:08.