Situatie schets is als volgt:
Momenteel woon ik in Amsterdam in een jaren 20 woning, welk ik in november 2015 heb gekocht. Gehele blok is van een vastgoed onderneming die momenteel de woningen te koop zet zodra de huurders er uit gaan. Zo heeft mijn boven buurvrouw 5 jaar geleden haar appartement gekocht en de vorige bewoner van mijn appartement 4 jaar geleden.
Mij is destijds verteld dat het pand 5 jaar geleden gerenoveerd is geweest en dat men daarom niet verwacht dat er groot onderhoud zal plaatst vinden aankomende jaren.
VVE is opgericht in het jaar 4 a 5 jaar geleden opgericht. Omdat het pand gerenoveerd is geweest heeft men besloten om de service bijdrage laag te houden (circa € 50,- pm) voor de bewoners. Momenteel is er een bedrag van 3.000 gespaard.
Mijn onderburen (BG) en de 3e verdieping huren hun ruimte via het vastgoed organisatie.
De onderburen hebben in de zomer van 2015 (aantal maanden voor mijn aankoop) een melding gemaakt van vloeren die beschadigingen vertoonde en zakte. Hun klacht is destijds niet in behandeling genomen en er is geen melding gemaakt bij de VVE. Groot onderhoud kwam tijdens mijn eerste ledenvergadering (medio januari 2016) niet ter sprake en de vastgoed bedrijf was niet aanwezig tijdens de vergadering.
Na meerdere klachten van de winkel op de begane verdieping heeft men een onderzoek verricht en is men tot de conclusie gekomen dat de kruipruimte te vochtig is en dat er zwam/hout rot bevind aan de vloerbalken en dat deze vervangen dienen te worden. Wij hebben vervolgens een offerte ontvangen op 2 april 2016. Met een bedrag van € 11.000,-. Op 4 juli heeft mijn buurvrouw om opheldering gevraagd bij onze VVE. Op 8 september is er een tweede offerte verstuurd met een bedrag van 24.000 en op 21 november 2016 hebben wij een derde offerte ontvangen voor € 44.000,-.
In de offerte van 11.000 worden de volgende werkzaamheden benoemd: Slopen bestaande vloer inclusief Balken, afvoeren van de vloeren, tijdelijk stutten en stempelen van de wanden, aanleveren 16 nieuwe balken, aanbrengen van watervaste osb vloeren en aanleveren laminaat.
In de offerte van 24.000 worden de volgende werkzaamheden benoemd: vervangen van de vloerbalken, verwijderen van bouwafval, behandelen kruipruimte, injecteren van de funderingsmuren,
In de offerte van 44.000 worden de volgende werkzaamheden benoemd: Tijdelijke huisvesting winkel (6 k), Sloopwerkzaamheden, Bestrijdingswerkzaamheden, isolatie en ventilatie werkzaamheden, herstelwerkzaamheden van terug plaatsen van plinten, tot demonteren van badkamer, herstel roestvorming stalen balk onder vloer etc.
Concreet zijn dit mijn vragen:
1. Is het vastgoed onderneming in gebreken?
2. Kan de vorige bewoner in gebreken worden gesteld?
3. Als wij voor de kosten moeten bijdragen, welke kosten dienen wij te betalen en voor welke kosten diens de verhuurder/vastgoed eigenaar zorg (bv huisvesting).
4. Speelt een opstalverzekering ook een rol bij dit soort gevallen.
Geschreven door MustafaTapan op
4 May 2017 om 19:49.